نماز همچون نهر صافی است که انسان خود را در آن شستشو می دهد. به او دلخوش باشیم از او استمداد بطلبیم و با او ملاقات کنیم تا درونی لبریز از صلح و آرامش داشته باشیم. نماز فرصتی است که به پاس رهروی در وادی ایمان به شما عطا کردهاند آنرا عزیز و محترم بدارید و اجازه ورود به درگاه پرجلال دوست را بردیده نهید که هم اکنون سعادت با شماست. اگر خدا در همه جا حضور دارد و دانای به همه چیز است چرا فقط باید به سوی قبله و با زبان عربی نماز بخوانیم؟ تأثیر نماز روی اخلاق و رفتار انسانها چیست؟ چگونه نماز انسان را از گناه بازمیدارد؟ نماز واقعی کدام است؟ انسان اگر به حال خود رها شود و اگر در مشکلات طاقت فرسای زندگی قرار گیرد روحیه خود را از دست میدهد و دچار تزلزل، اضطراب و پریشانی میشود. افرادی که با خدا ارتباط برقرار میکنند به هنگام پریشانی روحیه و دل آنها محکم و قوی میگردد. خیزید تا به وعده: ادعونی استجب لکم تکلیف خود، به درگه داور ادا کنیم بیگانگی بس است ز درگاه کردگار خود را دمی، به خلق خود آشنا کنیم تا صبح عمر ما، ننموده است رو به شام کاری برای خجلت روز جزا کنیم
ناصر طوسی دبیرستان امام حسین (u) – نیشابور برگرفته از سایت khedu.ir
نماز نه تنها به عنوان نخستین اعمال انسانها در قیامت اشاره شده است بلکه شرط رسیدگی به سایر اعمال، سلامت پروندة نماز است. نخستین عملی که مورد محاسبه قرار میگیرد نماز است که اگر نماز قبول شود سایر عبادات نیز مورد بررسی و قبول قرار خواهد گرفت.
در روایات آمده است که نماز خوان، اگر مبتلا به فساد اخلاقی باشد، کمکم تحت تأثیر معنویت نماز اصلاح میگردد و نماز میتواند او را تربیت کند و به قول امام خمینی «اکثر پروندههای جرم و جنایت در دادگاهها مربوط به تارکین نماز است. »
در نمازهای یومیه، استعانت از قدرت لایزال الهی، چندین مرتبه مورد توجه و دقت قرار میگیرد که امور زندگی انسان را سروسامان میدهد و او را برای سفر آخرت، آماده میسازد.
از برکات نماز و عبادت آن است که انسان به تدریج و گام به گام بر هستی تسلط پیدا میکند و همچنین نماز، علاوه بر اینکه احساس تواضع و فروتنی را در انسان برمیانگیزاند، امّا به هیچ وجه به نمازگزار اجازه نمیدهد در خود احساس ذلت و فرومایگی داشته باشد. توجه به ابعاد شخصیتی نمازگزار در حوزههای اخلاقی، ذهنی و اجتماعی ، از مسائلی است که به عنوان آثار نماز، فلسفه نماز و آثار و اهمیت آن و عوامل بیرغبتی نماز و ارکان نماز از جمله مسائلی است که در این مقاله به آن پرداخته شده است. همچنین آثار نماز جماعت و جایگاه آن در جامعه در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است.
علیرضا کفیلی – صالح امین شریفی دبیرستان شاهد فردوسی – مشهد
حضرت امام ـ رحمه الله علیه ـ پس از این که مهمترین احوال نماز را در قیام و رکوع و سجود میبینند و آن ها را مقوّم اقامهی توحید میشمارند، در ادامه میفرمایند: پس گوییم که چون صلاه معراج کمال مؤمن و مقرّب اهل تقوی است. متقوّم به دو امر است که یکی، مقدمهی دیگری است. اول، ترکیب خودبینی و خودخواهی که آن حقیقت و باطن تقوی است. و دوم، خودخواهی و حقطلبی که آن، حقیقت معراج و قرب است.[1]
نماز حقیقی، معراج واقعی است:
از نکات دیگر در بیان و فهم دیدگاه امام خمینی ـ رحمه الله علیه ـ دربارهی اهمیت نماز دارد این است که حضرت امام ـ رحمه الله علیه ـ نماز را عین معراج واقعی میدانند که دارای حالتها و مراحل گوناگونی است که برای افراد مختلف به تناسب درجهی ایمان نمازگزار و حضور قلبی وی در نماز، تفاوت دارد. امام خمینی ـ رحمه الله علیه ـ به دلیل مسئله معراج واقعی بودن نماز، در تفسیر نماز به تطبیق دادن آن با حدیث معراج پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ پرداختهاند، زیرا بنا بر دستور پیامبر اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ اذکار آن سفر هم در نماز از جمله در رکوع و سجود گنجانیده شده است (همان گونه که در حدیث معراج آمده است).
ادامه مطلب ...1. نماز، بالاترین وقت ملاقات و استحضار و حضور در محضر خدا است... نماز برای خضوع و خشوع جعل شده است با هم? مراتب خضوع و خشوع. [در محضر بهجت:1/222]
2. نماز، جامی است از اَلَذّ لذایذ [لذّت بخش ترین لذتها] که چنین خمری خوشگوار در عالمِ وجود نیست! [در محضر بهجت:1/222]
3. نماز، اعظم مظاهر عبودیّت است که در آن، توجه به حقّ می شود. [در محضر بهجت:2/377]
4. تمام لذتها روحی است؛ و آن چه از لذات که در طیب [عطر] و یا از راه نساء به صورت حلال تکوینا ً مطلوب است، بیش از آن و به مراتب بالاتر، در نماز است. [در محضر بهجت:2/392]
5. قُرب، مراتبی دارد و بالاترین آنها لقاء است. و هر مرتبه از مراتب قُرب را مقرّبی است که بالاترین آنها نماز است. [نکته های ناب: 78]
6. نماز، عروج مؤمن است و عروج، مستلزم قرب و لقاء است... مؤمن بعد از لقای او، نه تنها به سراغ حبشیّه [زن زشت، کنایه از غیر خدا] نخواهد رفت، که خیال او را هم نخواهد کرد. [نکته های ناب: 82]
7. ما عظمتی نداریم، همین اندازه عظمت داریم که می ایستیم؛ بعد همین را در رکوع، نصفه می کنیم؛ و بعد به سجده و خاک بر می گردیم. [نکته های ناب:83]
اگر بدانیم اصلاح امور انسان به اصلاح عبادت، و در رأس آنها نماز است، که به واسط? خضوع و خشوع و آن هم به اِعراض از لَغو محقّق می شود، کار تمام است!